1. A szociológia mint tudomány





A szerző egy erdélyi ipari kisváros, Balánbánya elszegényedési folyamatával foglalkozik a tanulmányban, ennek okait keresve. A gazdasági szerkezetváltás, vagyis a kommunizmus hatásai vannak bemutatva, a város egyik negyedére, Texasra fókuszálva.
Ez azért fontos, mivel ezen a helyen az erőltetett iparosítás és városfejlesztés nagy mértékben látszott, kihatva a lakosok életére. Balánbánya az ipari funkció miatt épült, azonban sosem vált várossá, csak a bánya lakótelepe maradt. 
A Texasi lakosokat a Balánbányai lakosság mindig elítélte, szegénységük és egyéb etnikai okok miatt, a texasziak szegénységéhez legfőképp a munkahiány járult hozzá. 
A munkahely megszűnése pedig a baráti kötelékek elszakadását, avagy szociális kapcsolatok megszakadását vonta maga után. A helyi szinten való erőforrásokért való küzdelem pedig társadalmi és térbeli szegregációt okoz. 
A szerző  ant­ro­po­ló­gi­ai mód­sze­rek­kel vég­zett empi­ri­kus te­rep­ku­ta­tás­t végzett,  egyes adatokat ő maga gyűjtött össze a helyi lakosoktól, melyre az olvasmányban többször is találunk példát. 
A szerző a következtetést levonva azt állítja, hogy a kommunizmus idején kialakult helyzet tartós szegénységet jelent a texasziak számára, melyből a kiszabadulásra egyre kisebb esély van. 

Alapfogalmak kifejtése



Elmélet= alapvető törvények és elvek rendszere egy tudományban, mely alapján magyarázhatóvá válnak a vizsgált jelenségek, kölcsönhatásban áll a gyakorlattal, mellyel szervesen összetartozik. Azonban, hétköznapi szinten az emberek is előállnak egyes elméletekkel, melyeket egy csoporthatás kialakulásával követnek, például: "Mi­vel a bá­nyá­ban ala­cso­nyabb stá­tu­sú mun­ka­kö­rö­ket töl­töt­tek be, az át­szer­ve­zés so­rán na­gyobb arány­ban vesz­tet­ték el mun­ka­he­lye­i­ket, il­let­ve a még mun­ká­val ren­del­ke­zők je­len­tős ré­sze (a szom­szé­da­ik ta­pasz­ta­la­tai alap­ján) el­ső­sor­ban pénz­szer­zé­si le­he­tő­sé­get látott, ha el­fo­gad­ta a vég­ki­elé­gí­tést és meg­vált mun­ka­he­lyé­től. „A Nicut már két éve ki­tet­ték, én vár­tam vol­na meg, hogy ki­rak­ja­nak en­gem is, csak úgy, sem­mi pén­zel? Így el­vet­tem az or­do­nán­cát”. Ez azon­ban a ne­gyed­ben a tár­sa­dal­mi hát­rányok hal­mo­zó­dá­sát von­ta ma­ga után: a tar­tós mun­ka­nél­kü­li­ek szá­ma meg­nőtt, a ház­tar­tá­sok el­sze­gé­nyed­tek." 

Elméleti modell= egy elmélet szemléletes bemutatása, bizonyítása, egy társadalmi folyamatot általános érvénnyel magyaráz.


Empíria=egyszerű megfigyelés által, a külvilágról szerzett tapasztalat, avagy a szerző módszere a terepmunkánál.

Empírikus társadalomtudomány= az a tudomány, amely az egyén tapasztalatán alapszik, egy adott társadalommal kapcsolatban, egyaránt figyelembe vesz tényeket, véleményeket és preferenciákat, nem vállal fel metafizikai jellegű kérdésfeltevéseket. 

Kvantitatív módszer= olyan kutatási módszer, amely a minőséget méri fel, például kérdőívek által, melyre törvényszerűség, avagy nomotetikusság vall.

Kvalitatív módszer=olyan kutatási módszer, amely idiografikusan méri fel a mennyiséget, interjúk, csoportos interjúk, vagy megfigyelések által 

Idiografikus törvény= egyéni rajzolású szabályzat, ez vall a kvalitatív módszerekre, melyben az egyén tapasztalatait kutatják.

Nomotetikus törvény= egy olyan szabály, mely a kvantitatívmódszereket jellemzi, általánosítja a kérdőívek válaszait. 


Lakóhelyi szegregáció= településtől teljesen elkülönülés vagy leválás, mint például Texas lakosai Balánbányától.


Társadalmi dezintegráció= a társadalom lebomlása, ebben az esetben a munkahely megszünése által a volt bányászok megszakították kapcsolataikat.


Gettó= a település szegényebb negyede, Amerikában a néger negyedet nevezték így, a faji és társadalmi alapon elkülönített lakosság negyede, mint a szövegben Texas.


Források: https://alingavreliuc.files.wordpress.com/2010/10/gilles-ferreol-dictionar-de-sociologie.pdf
http://www.kislexikon.hu/
Kurzus anyaga
























Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

3. Kulturális változatosság: szubkultúra, ellenkultúra, rétegkultúra, népi kultúra

2. A kultúráról